top of page
  • Foto van schrijverAnnelies Tolenaar

Lust versus Liefde: “Romantiek kan ook in de kleine dingen zitten”


Kaat (22 jaar) is al 4,5 jaar samen met haar vriend en merkt dat het belangrijk is om moeite te blijven doen voor elkaar. “Dat je elkaar nog leuk vindt is geen vanzelfsprekendheid en je mag elkaar zeker laten weten dat het nog steeds zo is.”


Ze ziet zichzelf als een romanticus maar vooral in het begin van een relatie houdt ze zich ermee bezig. “Ik ben nu al langer samen met mijn vriend en ik denk dat ik romantiek aan het begin van de relatie belangrijker vond. Het kan voor mij ook in de kleine dingen zitten. Je denkt vaak dat het gaat over cadeaus geven en veel op date gaan.” Toch vindt ze het wel belangrijk dat romantiek aanwezig blijft. Juist ook in die kleine dingen en dat je moeite blijft doen voor elkaar.

“Je moet elkaar laten weten dat je elkaar nog leuk vindt, na 4,5 jaar merk ik dat het geen vanzelfsprekendheid is”

Kaat woont sinds kort samen met haar vriend en ze vindt het essentieel om ondanks dat ze elkaar dagelijks zien, ze toch speciale dingen blijven doen en uitstapjes maken. “Iets organiseren en elkaar verrassen. Dat kan ook een filmavondje thuis zijn, dat is toch specialer dan dat je dezelfde serie die je bingewatcht aanzet. Zo voorkom je dat het allemaal vanzelfsprekend wordt.”


Kaat heeft vaak een ander persoon nodig om haar seksuele behoeften te bevredigen, uit zichzelf heeft ze niet zoveel nood aan seks. “Ik merk dat als ik lang niet bij mijn vriend ben geweest, ik niet per se zou masturberen. Het is vooral iets met hem en hij neemt daar ook vaak initiatief in. Hij trekt me er dan wel in mee en ik zal dan ook meedoen maar als ik alleen ben heb ik er geen behoefte aan.”


Ze is nog nooit een relatie aangegaan puur voor de lust en zou dat ook niet snel doen in de toekomst. Wel denkt ze dat lust voor haar gemakkelijker zou zijn als ze niet zoveel om gevoelens gaf.

“Als je geen liefde deelt met die persoon, zou het misschien beter gaan met de lust.”

Lust is volgens Kaat altijd nodig in een relatie, ongeacht de hoeveelheid aanwezige liefde.


“Ik merk in mijn relatie dat er soms meer liefde is dan lust. Langs mijn kant vooral, ik ben een persoon die meegetrokken moet worden in de lust omdat als ik alleen ben, ik er niet zoveel nood aan heb. Mijn vriend vindt lust belangrijker dan ik en daarom hecht ik er ook veel waarde aan. Ik vind dat er een balans moet zijn maar ik merk dat ik die helaas niet zo goed kan hooghouden. Ik moet er zelf dus nog veel aan werken.”


Er is één ding dat Kaat heeft gedaan door lust en waar ze spijt van heeft. “Redelijk vroeg ontmaagd zijn. Ik denk dat ik dat graag wou en het spannend vond maar het eigenlijk nog niet het moment was, misschien was het ook met de verkeerde persoon.”


Ze vindt klaarkomen tijdens seks toch wel belangrijk. “Ik heb altijd gezegd van niet en ik zeg dat nu soms nog maar ik merk toch vaak aan mezelf dat ik het wel belangrijk vind. Juist omdat het zo leuk is. Op sommige momenten kan het me niet zoveel schelen maar het is voor mij echt geslaagd als het wel is gebeurd.”

 

Dit interview is onderdeel van een crossmediaal project dat ik heb gemaakt met medestudenten. Klik hier om meer te lezen, zien en luisteren!

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page