top of page
  • Foto van schrijverAnnelies Tolenaar

Den Triangel: Terugblik op borstkankermaand


“Borstkanker een tweede kans geven? KDACHTETNI!” Zo klinkt het motto van de actie van KLEIR en het VUB Yamina Krossa Fonds. Er werd met de verkoop van limited edition T-shirts en sweaters met het opschrift KDACHTETNI, geld opgehaald voor het kankeronderzoek van professor Damya Laoui (VUB-VIB).


Hoe zijn jullie bij elkaar terechtgekomen?

Mathias van KLEIR: “Yamina was klant bij ons, ze had een tijdje geleden twee truien besteld waaronder de KDACHTETNI trui.”


Yamina van het VUB Yamina Krossa Fonds: “Op een dag droeg mijn man de trui met KDACHTETNI erop. Ineens viel me op dat daar het woord ‘tet’ in stond. De borstkankermaand oktober kwam eraan en ik was nog op zoek naar iemand om een samenwerking aan te gaan met mijn fonds. Toevallig had ik al fijn contact gehad met de mannen van KLEIR en toen ik ‘tet’ had zien staan op die trui heb ik hen gevraagd of ze met mij wilden samenwerken. Toen ik het verhaal had verteld waren ze direct enthousiast.”


Waarom hebben jullie voor de tekst KDACHTETNI gekozen?

Mathias: “Drie jaar geleden hebben Nick en ik samen KLEIR opgestart vanuit onze gezamenlijke liefde voor het Antwerps dialect en de prachtige stad. De eerste collectie hebben we zelf samengesteld maar in de andere collecties besloot de Antwerpenaar via Facebook welke tekst er op de truien kwam te staan. Nu was de tekst door de Antwerpse Yamina bedacht, dat past perfect bij ons merk.”


Yamina: “Ik ben veel bezig met borstkanker en dat is een vrij zwaar onderwerp. Toch probeer ik altijd te zoeken naar het ludieke om het onderwerp luchtiger te maken en om positieve krachten te bundelen."


Hoe is de verkoop van de truien in zijn werk gegaan?

Nick van KLEIR: “Mensen konden een pre-order doen voor een trui of T-shirt tot 31 oktober omdat de borstkankermaand daarna afliep. De productie gaat op 19 november van start en daarna worden de truien opgestuurd.”


Mathias: De verkoop liep erg goed, we hebben zo’n 300 bestellingen binnengekregen.”


Hebben jullie veel reacties gekregen op de actie?

Yamina: “Het mooie aan dit soort werk is dat je een doel voor ogen hebt waar je helemaal voor gaat. Ik heb veel berichten gekregen van mensen die me lieten weten dat ze iets hadden besteld, dat is hartverwarmend. Er zijn ook mensen die niet graag zo’n trui kopen en liever geld storten, daarom accepteren we ook giften. Mensen willen graag helpen omdat er in de realiteit bijna niemand is die geen mensen kent die kanker hebben of hebben gehad. Op Instagram had ik aangekondigd, ‘Ik ga jullie deze maand spammen, and I’m not sorry’. Omdat het borstkankermaand was en daarover van alles op tv was, had ik nood aan een beetje lichtheid. Daarom heb ik juist veel mopjes gedeeld.”


Yamina, is je eigen verhaal de inspiratie om het Yamina Krossa Fonds op te zetten?

Yamina: “Ja, ik heb zelf borstkanker gehad in 2013 en daarna heb ik de vzw Benetiet opgericht. Ik heb zelf een borst verloren en vrij snel werd duidelijk dat ik mijn tweede borst ook zou verliezen. Ik was toen nog geen veertig en ik zag het niet zitten om toen al zonder borsten door het leven te gaan. De borstoperatie die ik wilde laten doen kostte 5.000 euro en het bedrag werd niet terugbetaald. Ik had dat geld niet, dus aan het eind van mijn behandeling heb ik een feestje georganiseerd voor mijn 40ste verjaardag. Ik heb iedereen die kwam gevraagd of ze een ‘stukje tiet’ wilden kopen in plaats van een ander cadeau. Het geld voor mijn borsten was toen snel ingezameld. Dat inspireerde me om met Benetiet ook geld voor andere vrouwen in te zamelen.”


Jullie willen kanker geen tweede kans geven. Waarom hebben jullie juist gekozen voor herval als thema voor de trui?

Yamina: Omdat ik zelf borstkankerpatiënt ben geweest Ik leef nu niet gebukt onder de angst maar dat is de eerste twee jaar wel zo geweest. Ik zou die angst graag wegnemen bij mensen in de toekomst.”


Mathias: “Misschien komt er door het kankeronderzoek van de VUB een dag dat iemand hoort dat zij of hij kanker heeft en dat ze weten dat ze een behandeling moeten krijgen, maar ze daarna een vaccin krijgen. Die mensen kunnen verderleven zonder angst op herval. Het vaccin zal niet beschermend zijn voor andere soorten kanker maar wel voor de soort die je ooit gehad hebt. Het zou prachtig zijn als die dag ooit aanbreekt.”


11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page