top of page
  • Foto van schrijverAnnelies Tolenaar

Koppels blijven positief tijdens de lockdown, Junae: “Het is een uitdaging maar geen obstakel”

Heel Europa staat op stelten door het coronavirus en jonge koppels zoeken naar creatieve manieren om elkaar te kunnen blijven zien. Afstand lijkt de jonge stellen gelukkig niet uit elkaar te drijven. Jana, Junae en Ilse vertellen over hoe zij en hun geliefden omgaan met de lockdown.


Iets om naar uit te kijken… Jana (19) hoopt dat de maatregelen versoepeld worden zodat ze haar lief snel weer kan zien. “De dagen aftellen, dat geeft mij uitzicht. We hebben nu nog 18 dagen te gaan, we zitten al over de helft. Maar als de lockdown nog eens verlengd wordt, weet ik niet wat ik ga doen. Dan ben ik bang dat ik de regels zal overtreden en met de auto naar mijn vriend ga want dan is het wel genoeg geweest.”


De moeder van Junae (20) werkt op de corona-afdeling en die van haar vriend in een tehuis voor ouderen. Ze houden rekening met de levens die op het spel staan en houden daarom afstand van elkaar. “Ik zou het nooit over mijn hart krijgen als ik het virus zou doorgeven aan de moeder van mijn vriend en het virus dan terecht zou komen bij die oude mensen.” Ze gelooft erin dat haar relatie sterk genoeg is om deze situatie door te komen. “Het is voor ons wel een uitdaging maar geen obstakel.”


Een verstandige beslissing Voor Ilse (22) voelt het als een grote stap om elkaar nu niet meer te zien. Zij woont in Nederland en ze mag haar vriend volgens de regels wel zien. Toch hebben ze besloten dat het niet verstandig is omdat ze zelf veel met ouderen werkt. “We zagen elkaar normaal gezien elke week, nu hebben we elkaar al vijf weken niet gezien. Je bent toch graag bij elkaar en dat is nu niet mogelijk. Gelukkig facetimen we iedere avond voordat we gaan slapen.”

Junae en haar vriend wonen slechts anderhalve kilometer van elkaar verwijderd en spreken elkaar nu vooral via Facetime. “Soms komt hij tot aan de deur zodat we elkaar even in het echt te zien en we kunnen praten, we houden dan natuurlijk wel de nodige afstand.”


Tijdelijk Ilse ziet het niet als een obstakel voor haar relatie omdat het maar voor even is. “Gelukkig kunnen we videobellen en hebben we elkaar nog. We doen het samen. Ik heb wel het gevoel dat onze relatie voor nu even stilstaat.”


Jana heeft het er moeilijk mee maar denkt wel dat haar relatie er sterker uitkomt. “We hebben nu natuurlijk meer frustraties omdat we elkaar niet kunnen zien, en we horen elkaar veel minder omdat hij in de zaak moet helpen thuis. Ik vind het heel lastig om ruzies uit te praten via Facetime want het is heel anders dan in het echt en de overgang is voor ons groot omdat we voor de lockdown net een half jaar samenwoonden.”


“Ik probeer er toch het positieve van in te zien. Als corona het toelaat, vertrek ik in augustus op Erasmus naar Zweden, de lockdown beschouwen we dan maar als een goede oefening.”


Liefde in lockdown


22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page